Огэ английский язык устная часть демоверсия. Монолог-рассуждение на заданную тему

13.01.2018
  • Общая информация об устной части на ЕГЭ по английскому.
  • Советы по подготовке к каждой части.
  • Примеры заданий.

Говорение на ЕГЭ – общая информация

Устная часть ЕГЭ состоит из нескольких различных заданий – задания 41 – 44.

  • Задание 41. Чтение текста вслух
  • Задание 42. Условный диалог-расспрос
  • Задание 43. Связное тематическое монологическое высказывание с использованием основных коммуникативных типов речи (описание, повествование, рассуждение)
  • Задание 44. Связное тематическое монологическое высказывание — передача основного содержания увиденного с выражением своего отношения, оценки, аргументации (сравнение двух фотографий)

Максимальное количество баллов, которое вы можете набрать за устную часть по английскому на ЕГЭ – 20 баллов .

1 балл за чтение, 5 баллов за диалог и по 7 баллов за каждое устное высказывание.

Уровни сложности заданий в устной части: базовый для первых трех и высокий для последнего.

Общее время выполнения устной части работы — 15 мин.

Советы по подготовке к каждому из устных заданий на ЕГЭ.

Устная часть ЕГЭ имеет компьютеризированную форму, поэтому вы никак не сможете повлиять на время. Вам дадут ровно столько, сколько определено лимитом программы, поэтому, даже если вы готовы говорить много и долго, придется говорить исключительно по существу. Во время ответа у вас также не будет возможность делать письменные пометки – речь должна быть спонтанная.

Обязательно – в конце экзамена полностью прослушайте свой ответ. Если по какой-то технической причине весь ответ или его часть не записалась, вы сможете пересдать устную часть ЕГЭ.

Обязательно – ознакомьтесь с интерфейсом программы для устной части экзамена. Сделать это можно здесь — http://injaz.ege.edu.ru/ . Потренируйтесь, научитесь контролировать время устной речи.

ЗАДАНИЕ 41 — ЧТЕНИЕ ТЕКСТА ВСЛУХ

У вас будет 1.5 минуты на подготовку и ровно столько же на чтение текстов. Не волнуйтесь, этого времени вам будет достаточно. Ниже в статье даны примерные тексты для чтения на устной части ЕГЭ.

Старайтесь правильно произносить все слова, а также обязательно соблюдайте интонацию. Во время подготовки посмотрите, есть ли в тексте вопросительные или восклицательные знаки. Делайте паузы на запятых и точках.

Выделяйте интонацией важные слова, несущие больше смысла.

Не волнуйтесь, если во время чтения допустили ошибку в произношении. Для того, чтобы получить 1 балл (максимум) за это задание, нужно допустить не более 5 фонетических ошибок, при этом не более 2 грубых. К грубым ошибкам относятся такие ошибки, которые препятствуют пониманию слова.

ЗАДАНИЕ 42 — УСЛОВНЫЙ ДИАЛОГ-РАССПРОС

В данном задании вам необходимо будет реагировать на происходящее, задавать вопросы. Да, да! Здесь важно уметь задавать вопросы. Поэтому обязательно повторите все типы вопросов , а особенно специальные вопросы , так как в основном, вы будете задавать именно их. Нужно будет задать 5 вопросов, каждый из которых будет оценен в 1 балл. Для того, чтобы получить этот балл вам нужно грамматически правильно составить вопрос.

Не стремитесь сделать вопрос богатым в лексическом отношении – дополнительно это оценено не будет. Не мудрите – делайте все просто и уверенно. Вполне допустимо использовать однотипные вопросы.

Помните, что человек, который проверяет ваши вопросы, будет проверять последний из них. Поэтому, если вы допустили ошибку, можете еще раз задать вопрос, исправив ее.

ЗАДАНИЕ 3 — ТЕМАТИЧЕСКОЕ МОНОЛОГИЧЕСКОЕ ВЫСКАЗЫВАНИЕ

Вам необходимо будет выбрать одну из трех личных фотографий и описать ее по предложенному плану. На подготовку дается 1.5 минуты, ответ должен состоять из 12 – 15 предложений и занимать не более 2 минут.

Что важно для получения максимального количества баллов?

  • 1 – решить коммуникативную задачу (то есть рассказать то, что требуется в плане). Если вы не решите коммуникативную задачу, то как бы прекрасно вы не говорили – все равно получите 0 баллов за это задание ЕГЭ.
  • 2 – использовать не менее 12 фраз (за это дается 3 балла)
  • 3 – обязательно сделать вступление и заключение (2 балла)
  • 4 – допустить минимум ошибок (2 балла)

Старайтесь строго следовать предложенному вам плану.

Ответ следует начинать с фразы I’ve chosen photo number..., как это будет указано в задании, но эта фраза не будет считаться вступительной.

Примеры вступительных фраз:

  • I’d like to show you a picture from my photo album.
  • Would you like to have a look at this picture?

Примеры заключительных фраз:

  • I hope you liked my picture.
  • I guess that’s all I can tell you about this photo.

В какой-то степени подготовится можно и дома. Продумайте, как рассказать где и когда был сделан снимок, почему вы решили сделать снимок, почему вы решили показать именно это фото.

В рассказе о фотоснимке вам не обойтись без употребления выражений there is / there are – поэтому обязательно повторите данное правило.

Также повторите время Present Continuous, едва ли вы обойдетесь без его использования.

Пользуйтесь фразами:

  • the picture,
  • in the background
  • in the foreground,
  • to the left/right,
  • in the center,
  • to take a picture

ОБЯЗАТЕЛЬНО ИСПОЛЬЗУЙТЕ СИНОНИМЫ СЛОВА PICTURE (SHOT, PHOTO, PHOTOGRAPH).

ЗАДАНИЕ 4 — ТЕМАТИЧЕСКОЕ МОНОЛОГИЧЕСКОЕ ВЫСКАЗЫВАНИЕ

При выполнении данного задания вам необходимо будет сравнить 2 фотографии (картинки) по предложенному плану. На фотографиях будут изображены 2 способа одного и того же. На подготовку у вас будет 1.5 минут и 2 минуты на ответ.

Задание оценивается точно так же, как и предыдущее:

  • Использование не менее 12 фраз – 3 балла
  • Есть вступление и заключение – 2 балла
  • Мало или нет ошибок – 2 балла

Если коммуникативная задача не решена (вы не сравнили картинки по плану), то получаете 0 баллов.

Примеры вступительных фраз.

  • I’d like to compare and contrast these two pictures for you.
  • Let me talk about these two pictures for you., etc.

Примеры заключительных фраз:

  • That’s all I wanted to tell you about these two pictures.
  • I hope I’ve managed to complete the task., etc.

Вам также могут понадобится следующие клише:

  • As for the similarities between the two pictures, ...
  • However, there are some differences between these pictures.,
  • I’d personally prefer shopping online, etc.

Примеры заданий для устной части ЕГЭ по английскому.

Примеры текстов для чтения — ЗАДАНИЕ 41.

Geography is the study of the Earth and its features, its inhabitants, and its phenomena. The word geography comes from Greek. It means “to write and draw about the Earth”. Geography studies continents, seas, rivers and mountains. It deals with all the people and animals that live on the Earth. It is interested in the things that happen on the Earth like tides, winds, and earthquakes. A person who is an expert in geography is a geographer. A geographer tries to understand the world and the things that are in it, how they started and how they have changed. Geographers need to know a lot about maps because maps are very important for understanding geography.

Geography is divided into two main parts called physical geography and human geography. Physical geography studies the natural environment and human geography studies the human environment. Human geography studies include things such as the population in a country, a country’s economy and so on.

Astronomy is the study of the universe and everything in it. This includes stars, planets and galaxies as well as other things. The word astronomy comes from two Greek words. The first means star and the second means slaw. A person who studies astronomy is called an astronomer.

Astronomy is one of the oldest sciences. Ancient people used the positions of the stars to navigate, and to find when was the best time to plant crops. Astronomy is very similar to astrophysics. Since the 20th century there have been two main types of astronomy, observational and theoretical astronomy. Observational astronomy uses telescopes and cameras to look at stars, galaxies and other astronomical objects. Theoretical astronomy uses maths and computer models to predict what should happen. The two often work together, the theoretical predicts what should happen and the observational shows whether the prediction works

Примеры заданий для построения условного диалога-расспроса — ЗАДАНИЕ 42.

Пример 1 . Study the advertisement.

You are considering visiting the exhibition and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

  • opening hours
  • number of exhibits
  • if one can take photos
  • admission fee
  • group discounts

Пример 2.

You are considering visiting the museum and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

  • location
  • opening hours
  • transportation
  • guided tours
  • if a visitor can have lunch there

You have 20 seconds to ask each question.

Пример заданий на составление монологического высказывания — ЗАДАНИЕ 43.

These are photos from your photo album. Choose one photo to describe to your friend.

You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12-15 sentences). In your talk remember to speak about:

  • where and when the photo was taken
  • what/who is in the photo
  • what is happening
  • why you keep the photo
  • why you decided to show the picture to your friend

You have to talk continuously, starting with:

“I’ve chosen photo number ... “.

Пример заданий на составление монологического высказывания — ЗАДАНИЕ 44.

Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

  • give a brief description of the photos (action, location)
  • say what the pictures have in common
  • say in what way the pictures are different
  • say which of the professions presented in the pictures you’d prefer
  • explain why

You will speak for not more than 2 minutes (12-15 sentences). You have to talk continuously.

ЕДИНЫЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ЭКЗАМЕН АНГЛИИСКИИ ЯЗЫК КОМПЛЕКС МАТЕРИАЛОВ ДЛЯ ПОДГОТОВКИ УЧАЩИХСЯ Под редакцией М.В. Вербицкой

Задание
You are going to give a talk about keeping fit. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes. Remember to say:
· why a healthy lifestyle is more popular nowadays;
· what you do to keep fit;
· what sports activities are popular with teenagers in your region.

Примерный ответ
Well, now I’m going to give a talk about keeping fit and healthy lifestyle.

Healthy lifestyle is becoming more and more popular nowadays. There is a number of reasons for that but the most important reason is that people live under the press of different problems, such as social, ecological, economic and others. A person should be strong and healthy in order to overcome all difficulties. Healthy lifestyle helps people do that.

As for me, I try to keep fit in different ways. First of all, I do my morning exercises every day. In addition to it, I go to the swimming pool once or sometimes twice a week. Also, I stay away from bad habits, because I’m convinced that cigarettes, alcohol and drugs destroy both body and brain.

Well, as to other teenagers of my region, I should say that they are interested in different sports activities. They often play football and other active games on sports grounds, go to gyms and swimming pools. Besides, more and more young men become interested in martial arts, such as karate, boxing, kickboxing, judo and so on.

In conclusion, I’d like to emphasise the fact that healthy lifestyle is a “must” for modern people.

Монолог “My school”

Задание
You are going to give a talk about your school. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes. Remember to say:
· what you like most about your school;
· what weekday you find the most difficult, and why;
· what you would like to change in your school life.
You have to talk continuously.

Примерный ответ

I like my school very much, but it is my classmates that I like best of all. We are all good friends and get on well with each other. We spend much time together doing sports, playing active games and so on.

As for weekdays, I find Monday the most difficult one because we have six lessons on this day, including Mathematics and Physics. Frankly speaking, I’m not good at these subjects, and I don’t enjoy these lessons.

In my opinion, much can be changed and improved in my school. For example, PE lessons. I’d like them to be more diverse. As a rule, we play volleyball and basketball at the lessons, or simply run on the stadium. It would be better if we had a chance to work out with weights and play games that are more interesting .

Задание (вариант 2)
You are going to give a talk about your school. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· what your typical school day is like;
· what your favourite subject is, and why;
· what you like most about your school.
You have to talk continuously.

Примерный ответ
Well, now I’m going to give a talk about my school.

To begin with, I’d like to say that my shool is one of the biggest schools in my city, where more than one thousand pupils get their education.

As far as my typical school day concerned, I should say it is very busy. It usually starts at 8 o’clock in the morning and comes to an end at 2 or 3 o’clock in the afternoon. Every day we have 6 and sometimes 7 lessons. We also have breaks, but they are not very long.

As I have just mentioned, my typical school day involves a number of lessons. Russian, Literature, and Mathematics are the most frequent ones. As a rule, we do a lot of work at these lessons: learn rules, do exercises and tests, write essays, make reports, and so on.

My favourite subject is English. I have been learning it since the 2nd form and I hope to relate my life to it. Chances are good that I will be an interpreter. If not, I can always go to school and be an English teacher.

I like a lot in my school but it is my classmates that I like most. We are all good friends and get on well with each other. We spend much time together doing sports, playing active games, going to the cinema.

In conclusion, I’d like to emphasise the fact that school education is very important for teenagers and should help them build character and develop mind.

Монолог “The place where I live”

Задание
You are going to give a talk about the place where you live. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· what your city, town or village is famous for;
· what your favourite place in your city, town or village is, and why you like it;
· whether you are going to stay in your city, town or village after leaving school or move to another place, and why.
You have to talk continuously.

Примерный ответ (на примере г. Кемерово)
Well, I am going to give a talk about my city.

To begin with, I’d like to say that the name of my city is Kemerovo. This is the capital of Kuzbass, the main coal region of Siberia.

In the first place, Kemerovo is famous for its coal producers and chemical industry. Coal mined here is consumed in this country and exported abroad. In addition to coal, different chemicals are produced here. The products of a gigantic plant Azot are in great demand all over the country.

As to me, I like my city very much, because it has lots of beautiful places where you can rest and relax. The embankment of the river Tom is my favourite place in Kemerovo. Here you can sit quietly on the banks and admire wonderful nature. The embankment is also a good place where you can walk alone or with your friends.

Frankly speaking, I haven’t yet decided what to do after leaving school. It depends on many factors. More likely than not, I will stay in my city, because I have all the opportunities to get good education here. I just have no reason of moving to another region. But as the saying is, time will tell.

In conclusion, I’d like to invite everyone to visit Kemerovo and enjoy this city.

Монолог “Foreign languages”

Задание
You are going to give a talk about foreign languages. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· why lots of people learn foreign languages nowadays;
· why you have chosen to do the English exam this year;
· what you did to prepare for your English exam.
You have to talk continuously.

Примерный ответ
To begin with, I’d like to say that more and more people learn foreign languages nowadays. They do it for a number of reasons. In the first place, people want to understand citizens of other countries and to be understood by them. In addition to it, travelling has become easier, and the Russians have a variety of opportunities for going abroad. If you are fluent in a foreign language, you feel more confident.

It goes without saying that English is established as the most important and popular language. As for me, I have been learning English for 5 years. And this year I have chosen to do the English exam. I regard this exam as a chance to test my language skills. I have always wanted to know my real speaking skills and find out my strengths and weaknesses.

I did much work to prepare for my English exam. First of all, I revised grammar. I learned a lot of rules and consolidated them in doing exercises. In addition to it, I read texts of various genres to enlarge my vocabulary. I also listened to a number of radio programmes and podcasts to make my listening better. And I also made efforts to improve my speaking. I used every chance to speak English at the lessons and at home.

In conclusion, I’d like to emphasize the fact that English is in great demand these days, so I recommend everybody to start learning it as soon as possible and commit to it.

Монолог “Pets”

Задание
You are going to give a talk about pets. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· why people keep pets;
· what pets are most popular in big cities;
· whether having pets is a big responsibility, and why.
You have to talk continuously.

Примерный ответ
Well, I am going to give a talk about pets.

To begin with, I’d like to say that nowadays more and more people keep pets in their houses: cats, dogs, parrots, hamsters, guinea pigs, and so on. They do it for a number of reasons. In the first place, people seek to make friends, and pets are a kind of friends they can make fast and easily. Besides, pets give positive emotions, that’s why people like to keep them. If you are under stress, you can just stroke your cat and feel somewhat relieved.

As to the most popular pets in big cities, I should say it depends. If you live in a big city, a cat or a small dog would be the best option. Firstly, they don’t need extensive space to live on. Secondly, you don’t have to spend a lot of money on buying pet food. If you live in the country, you can choose whatever you want. There is always plenty of room and food for any pet here.

Anyway, having pets is a big responsibility. Pets are animate objects, and if you don’t take good care of them, they may fall sick and even die.

In conclusion, I’d like to emphasise the fact that pets play an important part in our life and we should be aware of both pluses and minuses of keeping them.

Монолог “The Internet”

Задание

Remember to say:
· why today’s teenagers use the Internet so much;
· how the Internet makes long-distance communication easier;
· what dangers teenagers can face when they use the Internet.
You have to talk continuously.

Задание (вариант 2)
You are going to give a talk about the Internet. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· why using the Internet is so popular;
· how the Internet can help students in their studies;
· whether the Internet can be dangerous, and why.
You have to talk continuously.

Примерный ответ
To begin with, I’d like to say that we live in the world of modern technologies. We are surrounded by lots of sophisticated gadgets: smartphones, iPhones, notebooks, netbooks, laptops. They are very useful because they have practically unlimited functionality. But it is the connection to the Internet that makes them useful to the max.

Today the Internet is exceedingly popular and used very much, especially by teenagers. They do it for a number of reasons. Firsty, they create their profiles on different social nets such as vkontakte, odnoklassniki, facebook, instagram and others. Young people like communicating with each other, and the social nets give them this opportunity. Secondly, the Internet is a depot of innumerable information, so teenagers use the internet as a source of answers for various questions. So, the Internet helps students in their studies. Whether they need to make a report or prepare for a test, they launch a browser, type in the request and get lots of pages according to the request.

Besides, the Internet makes long-distance communication easier. There are special programs for communcation of this kind. One of them is Skype, which is sure to be the most popular programm. You can see and hear the person whom you are talking to.

Frankly speaking, the Internet is not as safe as you wish it were. Firstly, the spread of information is uncontrolled on the Internet, so teenagers often run into dangerous pages containing information about selling drugs or committing a suicide. I strongly believe that this information must be banned.

In conlcusion I’d like to say that if you follow the safety rules when using the Internet you are not endangered, and you can use the Internet to your advantage as much as possible.

Монолог “Holidays”

Задание
You are going to give a talk about holidays. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· what holidays are most popular in your country;
· what your favourite holiday is and how you celebrate it;
· if you prefer to give presents or to get presents, and why.
You have to talk continuously.

Задание (вариант 2)
You are going to give a talk about public holidays in Russia. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· what public holidays are celebrated in Russia;
· what your favourite public holiday is, and why you like it;
· how your favourite public holiday is celebrated in your city, town or village.
You have to talk continuously.

Примерный ответ
Well, now I’m going to talk about holidays.

To begin with, holidays play an important part in our life. Holidays give us an opportunity to rest and relax, they also improve our mood and make us happier.

Our country has a number of (public) holidays. The most popular are New Year, the 8th of March (the women’s day), Spring and Labour Day, Victory Day, Russia Day, and others. All these holidays are very important for every citizen of the Russian Federation.

My favorite (public) holiday is New Year because this is a special occasion. It is not only an opportunity to relax but also to think about how you lived the past year and make plans for the next one. In addition to it, New Year is a reunion for the whole family of ours, so we always look forward to it.

My family established its own way of celebrating New Year. In the evening we visit our best friends who live next door and have some time together. Then, at midnight, we come back home and have our celebratory meal. We usually watch TV shows, listen to music, fool around, and, of course, give each other presents.

As for me, I like both giving presents and getting them. Both actions are very enjoying. But honestly speaking, I like getting presents more because now I don’t have enough money for giving them.

Staying at home with your family is not the only way to celebrate New Year. You can visit city celebrations which include fairs, contests, concerts, and fireworks. The culmination of the New Year celebration in our city is setting up fireworks. It is just awesome!

In conclusion, I’d like to emphasise the fact that every holiday is a great time, and I wish there were as many holidays as possible.

Монолог “Travelling”

Задание

Remember to say:
· why most people like travelling;
· which season is the best for travelling in your opinion;
· what means of transport is the best, and why.
You have to talk continuously.

Задание (вариант 2)
You are going to give a talk about travelling. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· why most people enjoy travelling;
· what people like doing while travelling;
· what place you would like to go to, and why.
You have to talk continuously.

Примерный ответ
Nowadays, people have a great variety to rest and relax: going to the cinema, playing sports, and so on. But the most popular option remains travelling.

People like travelling for a number of reasons. Firstly, travelling is a good way to focus away from work and study and, so to say, to recharge batteries. I mean people can replenish their inner supplies of energy and refresh emotions. Secondly, travelling is a good way to broaden the mind and gain knowledge. If you go to a foreign country, you can learn its customs and traditions, see the sights, make friends with local citizens.

While travelling, people like to do different things. It depends upon the place and purpose of your visit. If you travel to a resort town, you usually swim in the sea and bake in the sun. If you travel on business, you’re supposed to establish contacts, carry on talks, making contracts, and so on. If you travel for educational reasons, you attend lessons, go on excursions, gain knowledge and develop your skills.

In my opinion, summer is the best season for travelling. Most adults are on leave in this period and children have holidays, that’s why summer is the optimal time when you can start on a journey.

As to means of transport, each one has its pluses and minuses. If you travel by train, you can admire beautiful landscapes and you feel safe. But it takes more time to get to the destination. Travelling by plane saves time but deprives you the chance to enjoy the nature outside, and what is more, fills you with misgivings about the flight.

As to me, I have already travelled to many places, but my dream is to visit Tokyo. This is the place I would like to go to because it is one of the world leaders in business, culture, science and technology. Besides, I plan to learn Japanese in the future, so, visiting Japan can help me to do that.

In conclusion, I’d like to emphasize the fact that travelling plays an important part in our life and everybody should travel as much as possible.

Монолог “Career plans”

Задание
You are going to give a talk about your career plans. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· what job you want to do in the future;
· what two subjects you think are the most important for your future job, and why;
· whether your family approve of your career choice or not.
You have to talk continuously.

Примерный ответ
All people have to work in order to make a living. It is very important that a person has a job according to his or her abilities and wishes.

As for me, I’d like to be an interpreter in the future. I like foreign languages very much, and, frankly speaking, I’m very good at them. Nowadays, I do my best to learn English and Spanish because they are the languages that are widely spoken and popular with lots of people.

I think that English and Geography are the most important subjects for my future job. They are two subjects that help me learn much about other countries, their customs and traditions. English and Geography also help me understand native people of other countries, respect their culture and communicate with them in the most effective way.

All the members of my family approve my career choice because they strongly believe that interpreting is an exciting and well-paid job. Frankly speaking, my family just want me to be happy and they support any decision of mine.

In conclusion, I’d like to emphasize the fact that every teenager shouldn’t procrastinate in deciding about his or her job because a successful career requires much time and efforts.

Монолог “Books”

Задание
You are going to give a talk about books. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· whether reading is still popular with teenagers, and why, or why not;
· what kind of books you like reading;
· why many people prefer e-books to paper books.
You have to talk continuously.

Примерный ответ
Well, I am going to give a talk about books.

To begin with, I’d like to say that there are a lot of ways to spend free time: doing sports, watching TV, going to the cinema, playing games, and so on. And, of course, you can just read a book.

Frankly speaking, reading books is losing its popularity with teenagers making way for more exciting activities, such as watching blockbusters in 3-D, playing computer games, social networking, arranging parties. If a teenager has to choose between reading a book and playing a brand new computer game, he or she will definitely show preference for the game. Modern games excel books in all aspects. Firstly, modern games make a tremendous visual impact. The game world looks extremely realistic. Secondly, when playing a game, you are not an outsider. You are an active insider participating in everything that happens in the game world.

As for me, I have to confess that I am not only a gamer, but also a regular reader. Yes, I like reading very much! Science fiction is my favourite kind of literature because it gives a different view of our reality. It doesn’t present our world as it is but as it could be. I think that science fiction is much deeper than, say, detective stories. The problems science fiction deals with are more global and serious.

If you take a closer look at reading people, you will notice that they usually read e-books. There is a number of reasons why many people prefer e-books to paper books. The main reason is that you can download unlimited e-books for free from the Internet. In addition to it, e-books are more comfortable to read. There is a variety of devices that can store e-books: computers, tablets, smartphones.

In conclusion, I’d like to say that modern world is full of exciting things like sports, TV, parties and so on. Nevertheless, books shouldn’t be forgotten.

Монолог “School homework”

Задание
You are going to give a talk about your school homework. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· how long it takes you to do your homework;
· what subject you usually start with, and why;
· whether schoolchildren should be given more or less homework, and why.
You have to talk continuously.

Примерный ответ

Well, I am going to give a talk about my school homework.

To begin with, I’d like to say that school homework is an essential part of school education. Almost everyone who goes to school is given hometasks.

As for me, duration of doing my homework depends on many factors. For example, our teachers of Literature and History are in the habit of giving a lot of homework, which involves reading many pages of textbooks, writing synopses, making presentations, and so on. If you are not ready with all this stuff, you get a bad mark. As I don’t want to get bad marks, I have to spend long hours to prepare for the lessons. It may take me 3 or even 4 hours to finish the school homework. But to tell the truth, there are teachers who spare pupils’ time and don’t give much work. They organize their lessons so that there is little left for home.

As to sequence of subjects, I usually start with Literature because this is the most voluminous subject including many works of fiction, critique, philosophy, and the like. I prefer to get rid of the most boring subject in the first place and then start doing something that is more interesting.

I strongly believe that schoolchildren should be given less homework. I don’t understand teachers who give their pupils too much homework and are sure that they do them good. Teachers should know that our brain can effectively process a limited amount of information. The rest of information vanishes into thin air. If you keep trying to remember everything you are given by teachers, you will most likely go crazy.

In conclusion, I’d like to appeal to teachers and make them remember their own school life. Teachers should never forget that they were pupils in the past and, like today’s young people, had difficulties with the homework.

Монолог “TV”

Задание
You are going to give a talk about TV. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· whether watching TV is still a popular pastime with teenagers, and why, or why not;
· how many hours a week you watch TV;
· what you dislike most about TV.
You have to talk continuously.

Примерный ответ
Well, I am going to give a talk about TV.

To begin with, I’d like to say that TV is one of the greatest inventions of all times. It is impossible to imagine days when people lived without TV.

In my opinion, watching TV is losing its popularity with teenagers. The reason is that teenagers prefer the Internet to TV. Not long ago, TV used to be the main source of information and entertainment. It is no longer the case. Now, if you want to know what is happening in the world, you launch a browser, do some clicks and get innumerable quantity of information. If you want to watch something entertaining, you don’t need TV. There are lots of youtube channels providing clips, shows, interviews with celebrities, and the like. You can start watching a video, pause it for any time and then start again. You can’t do the same trick with television.

As for me, I don’t watch TV very often. I usually do it when new episodes of my favourite serials appear. So, I watch TV approximately 3 of 4 hours a week. Sometimes it happens that there are no new episodes of my favourite serials, so I spend no time at all.

There are a lot of things I dislike about TV. But endless blocks of commercials drive me really crazy! It goes without saying that advertising gives money for producing new content, but there should be some limits to advertising.

In conclusion, I’d like to acknowledge great importance of television, but at the same time, I’d like to state the fact that TV gradually abandons its absolute position making way for the Internet.

Монолог “Free time”

Задание
You are going to give a talk about your free time. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· whether you have a lot of free time, and why, or why not;
· what you enjoy doing in your free time;
· what your Sunday afternoons are like.
You have to talk continuously.

Примерный ответ
Well, I am going to give a talk about my free time.

To begin with, I’d like to say that people have to work more and more in the modern world to make a career, earn a living, and become successful. This also holds true for teenagers, because they have to study a lot. So, both adults and teenagers don’t have much free time.

As for me, I don’t have much free time either, because I am faced with a number of important exams this year. As I don’t want to fail them, I make every effort to learn the necessary material. I read a lot of textbooks and additional articles, do innumerable exercises, attend preparation courses, and so on.

In spite of the fact that I have to work a lot, I try to find some time for recreation and fun. Frankly speaking, I enjoy doing many things in my free time. I like to take walks, come to see my friends, watch TV, surf the Internet, and so on. My favourite pastime is going to a swimming pool. I am keen on having a healthy lifestyle, and swimming helps me to keep fit.

As to my Sunday afternoons, I should confess that they are just for doing nothing active. I usually take my tablet, sink into the sofa, and watch videos on youtube or communicate in social nets. Sunday afternoons are the period when I don’t overload myself with activities, because I need to collect my strength for Monday, which is my busiest weekday.

In conclusion, I’d like to say that it is very important to not only have free time but also give it to your hobbies and interests.

Монолог “Weather and seasons”

Задание
You are going to give a talk about weather and seasons. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· which of the four seasons you like most, and why;
· how the Earth’s climate has changed recently;
· whether you trust the weather forecast, and why.
You have to talk continuously.

Примерный ответ
Well, I am going to give a talk about weather and seasons.

To begin with, I’d like to say that there are four seasons in a year: winter, spring, summer, and autumn.

As for me, I like summer most of all, because this is the period when we have vacations. And vacations mean freedom. Absolutely! We have no need to get up early and be in a hurry to leave for school. It is not necessary to spend long hours doing school homework. The only thing we have to do in summer is relaxing to the max. In addition to it, the weather is awesome in summer! As a rule, it is warm and sunny.

By the way, the Earth’s climate has changed recently. If you take a closer look at what’s happening in the world, you see natural phenomena that never took place before. Melting arctic ice is one of numerous examples. It gradually fills the ocean with huge amounts of additional water that makes the water level higher and causes ecological disasters. In addition to it, mass media often give information about disastrous hurricanes and severe droughts that occur in unexpected time and place.

As to the weather forecast, I don’t trust it if it is given for the longer period of time. I don’t believe that man can predict what is going to be in a week or fortnight. Nevertheless, I think that the weather forecast for one or two days is most likely to be correct, and you should trust it.

In conclusion, I’d like to say that weather is an interesting subject, which is worth studying and paying attention to.

Монолог “Photography”

Задание
You are going to give a talk about photography. You will have to start in 1.5 minutes and speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
· why people like taking pictures
· why taking photos is more popular today than it was in the past
· what the best photo you have ever taken is
You have to talk continuously.

Примерный ответ
Well, I am going to give a talk about photography.

To begin with, I’d like to say that people have always wanted beautiful moments of life to last forever. Photography helps them to make it happen.

People like taking pictures for a number of reasons. As I have just mentioned, people want to save beautiful moments of life forever. For example, while visiting an exotic country, you see lots of things that don’t exist in your own area. You never see a coconut tree in Siberia and heaps of snow somewhere in the south. Why not to take a picture? In addition to it, people take pictures not only for fun but also for fixing details of an occurrence. It is often the case when pictures help to investigate a crime.

It is really a fact that taking photos is more popular today than it was in the past. The main reason is that taking photos has become much easier today. You just take a smartphone, do a click and that’s it. It has also become easier to share photos with friends. You can upload it
on your profile in a social net and let everyone see it.

As for me, I like taking photos very much. Frankly speaking, I have many good photos, but the best one was taken last year in the Altai Mountains. My friends and I effected an ascent of a mountain and took a picture on the very top of it. The picture is just awesome! When I look at it, I admire wonderful nature and remember my friends.

In conclusion, I’d like to say that taking pictures is a never-ending hobby, which will carry away more and more people.

Приветствую вас, дорогие читатели!

Школьная жизнь набирает обороты, и многим предстоит принять важное решение по поводу сдачи тех или иных предметов в этом учебном году. Некоторые из моих учеников остановили свой выбор на английском языке. Я их, конечно, поддерживаю и начинаю публикацию новой рубрики на сайте, в которой буду размещать материалы с рекомендациями для успешной сдачи ОГЭ по английскому языку, образцами выполнения заданий, анализом типичных ошибок.

Что нужно знать?

Скажите, многие ли из вас умеют играть в гольф? Нет? Странно, ведь это чисто английская игра. Признаюсь честно, я тоже не умею…

«Но при чем здесь гольф?» - спросите вы. Все просто – чтобы сыграть в эту игру (да и любую другую), нужно знать правила.

Гольф (англ. golf ) - спортивная игра, в которой отдельные участники или команды соревнуются, загоняя маленький мячик в специальные лунки ударами клюшек, пытаясь пройти отведённую дистанцию за минимальное число ударов. В каждой игре участник должен пройти определённое число лунок (как правило, 18) в определённом порядке.

Источник: https://ru.wikipedia.org

Вот так же и на ОГЭ нужно выполнить определенное количество заданий (как правило, 36), допустив при этом минимальное количество ошибок и уложиться в отведенное для этого время.

Не зная формата экзамена и типов заданий, даже сильному ученику будет сложно справиться с поставленной задачей. Как сказал на одном из форумов для учителей Радислав Петрович Мильруд « Тестирование с ограниченным временем – это особое умение».

Что нужно сделать учителю, готовящему учеников к экзамену?

Во-первых, самому ознакомиться с нормативными документами на сайте ФИПИ, а во-вторых, разъяснить в доступной форме своим подопечным, какие задания им предстоит выполнять, сколько времени отводится на каждый раздел и как правильно заполнить бланки ответов.

Что нужно сделать ученику, готовящемуся сдавать ОГЭ по английскому языку?

Можно самостоятельно (на том же сайте ФИПИ) посмотреть задания и рекомендации по их выполнению в демоверсии текущего года, а затем подойти к своему школьному учителю и обрадовать его своим внезапным решением сдавать ОГЭ по английскому языку! Будьте готовы к тому, что его реакция может быть весьма непредсказуема – от сдержанно положительной до крайне отрицательной, особенно, если живете вы не в большом городе, учитесь не в английской спецшколе, да и, вообще, преподает у вас английский язык учитель рисования.

Что за ерунду я тут написала, подумают многие из вас. А вот на просторах нашей необъятной Родины еще и не такое бывает!

Что же делать? Заниматься английским, несмотря ни на что, отвечу я вам. И если вы добрались до этих строк, то значит находитесь в нужном месте и в нужное время. Итак, мы начинаем!

Структура ОГЭ (основного государственного экзамена)

Экзаменационная работа состоит из двух частей:

  • письменной (разделы 1–4), которая включает задания по аудированию, чтению, письменной речи, а также задания на контроль лексико-грамматических навыков выпускников
  • устной (раздел 5), которая состоит из 3 заданий по говорению

Всего вам предстоит выполнить 36 заданий , которые делятся на два уровня сложности:

  • уровень 1 включает 19 заданий, максимальное количество баллов – 34
  • уровень 2 включает 17 заданий, максимальное количество баллов – 36

Общее количество баллов за всю работу – 70

Шкала перевода баллов ОГЭ в оценки

5 – 59 – 70 баллов

4 – 46 – 58 баллов

3 – 29 – 45 баллов

2 – 0 – 28 баллов

Результаты вашего экзамена могут быть использованы при приеме в профильные классы средней школы. Ориентиром при отборе в профильные классы может быть показатель, нижняя граница которого соответствует 56 баллам.

Продолжительность ОГЭ по иностранным языкам

Время выполнения первых четырёх разделов экзаменационной работы, то есть письменной части – 120 минут (2 часа).

раздел 1 (задания по аудированию) – 30 минут;

раздел 2 (задания по чтению) – 30 минут;

раздел 3 (задания по грамматике и лексике) – 30 минут;

раздел 4 (задание по письменной речи) – 30 минут.

Время устного ответа составляет 15 минут на одного отвечающего.

До сегодняшнего дня ответ на вопрос « Проводится ли устная часть (говорение) в один и тот же день, что и письменная, или экзамен проходит в два дня?» для меня остается открытым. Ребята, которые сдавали ОГЭ в 2016 году, сообщили мне, что экзамен проходил в один день (с 9:00 до 16:00). То есть каждый ученик ждал своей очереди и заходил в аудиторию в определенное для него время. На форумах учителей английского языка мне был дан следующий ответ: «Экзамен сдается в два этапа с интервалом в 2 – 3 дня на подготовку», что соответствует Приказу Министерства образования Российской Федерации от 26 января 2016 года. Согласно утвержденного расписания ОГЭ по английскому языку проходил 28 мая и 7 июня.

Наверное, этот вопрос будет решаться на местах в каждой отдельно взятой школе.

Дополнительные материалы и оборудование

Каждая аудитория для проведения письменной части ОГЭ по иностранным языкам должна быть оснащена техническим средством, обеспечивающим качественное воспроизведение аудиозаписей на компакт-дисках (СD) для выполнения заданий раздела 1 «Задания по аудированию». Аудитории для проведения устной части экзамена должны быть оснащены компьютерами с предустановленным специальным программным обеспечением, а также гарнитурами со встроенными микрофонами. Для проведения устной части экзамена могут использоваться лингафонные кабинеты с соответствующим оборудованием.

  • Как можно быстрее принять решение (сентябрь) о сдачи ОГЭ по английскому языку
  • Ознакомиться со структурой экзамена
  • Регулярно выполнять задания из открытого банка заданий, размещенных на сайте ФИПИ, включая демонстрационную версию ОГЭ текущего года
  • Приобрести нужные для подготовки к экзамену учебники и пособия
  • Регулярно читать обновления на сайте сайт
  • Найти хорошего преподавателя, который поможет вам в подготовке к ОГЭ
  • Научиться правильно распределять время на выполнение каждого раздела экзамена
  • Во время подготовки НЕ игнорировать новую лексику, а стараться выучить как можно больше новых слов
  • Несколько раз (лучше во время каникул) написать пробный экзамен, чтобы увидеть свои примерные результаты и проанализировать слабые места
  • Обязательно распечатать и научиться заполнять экзаменационные бланки

В следующей статье мы подробно рассмотрим правила заполнения экзаменационных бланков. Также я сделаю обзор рекомендуемых учебников и пособий для успешной сдачи ОГЭ .

ОГЭ 2018,

Английский язык,

9 класс, Устная часть.

Устная часть КИМ ОГЭ по английскому языку

включает в себя

3 задания.

Печкурова Е.А.,

учитель английского языка,

МОУ СОШ №17

Г.о. Подольск, Московская область

Задание 1 предусматривает чтение вслух небольшого текста научно-популярного характера. Время на подготовку - 1,5 минуты.

В задании 2 предлагается принять участие в условном диалоге-расспросе: ответить на шесть услышанных в аудиозаписи вопросов телефонного опроса.

В задании 3 необходимо построить связное монологическое высказывание на определённую тему с опорой на план. Время на подготовку - 1,5 минуты.

Задание 1. You are going to read the text aloud. You have 1.5 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud .

The ninth planet of the solar system was discovered not long ago. It happened in 1930. Scientists had been hunting for the planet for a long time. They had calculated its probable position but there was no proof that the planet really existed. It was too far away for the telescopes of that time to find it. It’s worth mentioning that the first photos of the planet were taken by a very young researcher. He was only twenty-four and had no formal education in astronomy. However he was deeply involved in the search for the ninth planet. The planet at the edge of the solar system was called Pluto, after the Roman god. The name for the planet was suggested by an 11-year-old British girl.

ЗАДАНИЕ 2. УЧАСТИЕ В УСЛОВНОМ ДИАЛОГЕ-РАССПРОСЕ

Вам нужно принять участие в условном телефонном опросе, где будут задаваться 6 вопросов по какой-либо актуальной теме (отношения в семье, школьные занятия, хобби, путешествия, домашние животные и т.д.). Самый первый вопрос может быть крайне простым, например: How old are you? или Are you male or female? Сами вопросы будут озвучены компьютером, записывать вопросы и вообще пользоваться какими-либо бумажками и ручками нельзя – вопросы не такие уж и сложные, с ними может справиться любой девятиклассник.

На каждый вопрос необходимо дать полный и аргументированный ответ.

На каждый ответ дается 60 секунд , то есть, если вы поняли, что ответили как-то не так, или оговорились, у вас будет время исправиться . Вопросы повторять не будут, так как аудиозапись этого не предусматривает. Проверяется умение правильно отвечать на вопросы и грамотно строить ответ - как лексически, так и грамматически. Что важно учитывать?

При ответе внимательно слушать вопрос и повторять слова и структуру, чтобы не запутаться в грамматике.

Например, на вопрос What hobbies are the most popular with teenagers nowadays?
можно ответить следующим образом: I think, nowadays the most popular hobbies with teenagers are painting, dancing, blogging or playing computer games).

Если в одном вопросе содержится два вопросительных слова , то отвечать в этом случае нужно на оба вопроса ( What is your hobby and why are you interested in it?) - My hobby is swimming and I’m interested in it because I like water and can’t imagine my life without swimming);

Нельзя отвечать односложно и начинать предложение со слова because . То есть, на вопрос How old are you? недостаточно просто сказать, к примеру, fifteen или sixteen, нужно ответить полностью: I’m fifteen years old.

Personally I think …

I’m not very keen on …

In my opinion/view …

My advice would be …

You should/could …

You’d better …

Если вы не расслышали вопрос или вам не совсем понятно какое-то слово/выражение, то можно «выкрутиться» следующими фразами:

Sorry, I didn’t understand the meaning of the word «…», but let me try:

If I got it right, I would say that…

Sorry, I don’t know how to put it in words, but in Russian we say “….:”

Sorry, I don’t know the exact equivalent in English, but in Russian we say “….”

Sorry, I don’t remember exactly.

Sorry, I don’t clearly understand the question.

Максимальное количество баллов за это задание – 6, по одному баллу за каждый верный ответ на вопрос.

ПРИМЕР :

Task 2. You are going to take part in a telephone survey. You have to answer six questions. Give full answers to the questions.

Remember that you have 60 seconds to answer each question.

Tapescript for Task 2

Electronic assistant : Hello! It’s the electronic assistant of the Hobby Center. We kindly ask you to take part in our survey. We need to find out how people feel about taking up hobbies in your region. Please answer six questions. The survey is anonymous – you don’t have to give your name. So, let’s get started.

Electronic assistant: How old are you?

Student: I’m fourteen years old.

Electronic assistant: What is your hobby and why are you interested in it?

Student: My hobby is swimming and I’m interested in it because I like water and can’t imagine my life without swimming.

Electronic assistant: How much time a week do you spend on your hobby?

Student: I go to the swimming pool twice a week, on Mondays and Thursdays.

Electronic assistant: What hobbies are the most popular with teenagers nowadays?

Student: Usually teenagers take up dancing, blogging or start playing computer games.

Electronic assistant: Why do you think people take up hobbies?

Student: Personally I think that people take up hobbies to develop physically and emotionally and to meet new people.

Electronic assistant: What would you advise a person who wants to start a hobby?

Student: I would advise a person who wants to start a hobby to be patient and hard-working because you must be serious about everything you do to achieve the best results in it.

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for your cooperation.

Как видите, все ответы повторяют слова вопроса, чтобы ученику было легче не запутаться в грамматике при ответе на вопрос. Также в ответах присутствуют клише I would advise, Personally I think, и тематические выражения to take up a hobby, to start a hobby, I’m interested in.

ЗАДАНИЕ 3. В ГОВОРЕНИЕ ОГЭ.

МОНОЛОГ-РАССУЖДЕНИЕ НА ЗАДАННУЮ ТЕМУ

Вам нужно рассказать монолог на заданную тему, опираясь на пункты предложенного плана. Как правило, эта тема отличается от той, которая представлена в задании 2 устной части. Список всех возможных тем, которые могут встретиться на экзамене, обозначены в кодификаторе на сайте ФИПИ в разделе «ОГЭ английский язык 2018». Здесь проверяется умение связно выстраивать речь и выражать точку зрения, приводя доводы и аргументы.

Как выполнять такое задание?

Начать с вводной фразы. Например : «Now I’m going to give a talk about…».

Обсудить все 3 пункта плана в виде: тезис - аргумент (ы)/пример (ы).

Использовать слова - связки (Personally, I; in my opinion; moreover; also; for example и др.)

Сделать вывод , в котором будет содержаться заключительная фраза: « In conclusion, I would like to say that …».

По сути, это ещё один из многочисленных школьных «топиков», который многие из вас наверняка не раз рассказывали на уроках английского языка в школе, поэтому особых трудностей вызывать это задание не должно. Время на подготовку – 1,5 минуты, на выполнение – 2 минуты. Максимальный балл – 7.

Всего за устную часть можно получить 15 баллов. Общее время сдачи – 15-20 минут .

ПРИМЕР. Task 3. You are going to give a talk about photography. You will have to start in 1.5 minutes and speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:

Why people like taking pictures

Why taking photos is more popular today than it was in the past

What the best photo you have ever taken is

You have to talk continuously.

Ответ :

Now I’m going to give a talk about photography.

    In my opinion , taking pictures is really popular now. Many of my friends and classmates have cameras in their mobiles which they use to take photos of everything they like.

    Today taking photos is more popular than it was in the past because cameras are less expensive and many people can afford them. You can even take pictures using camera in your mobile! Also , there are a lot of social networks, for example Facebook or Vkontakte where people post photos and share them with friends.

    Personally I have one really great photo. It was taken last year in Rome. You can see my mother and me on it. We are standing near a beautiful fountain in the center of the city. The sun is shining and we are smiling.

In the end I would like to say that taking photos helps us save one of the most precious things in life - our memories, which can always be with us when we look at this or that picture.

Разберем ответ .

Коммуникативная задача: на все три вопроса дан ответ.

Организация высказывания: слова-связки присутствуют, есть вступительная и финальная фразы (выделены курсивом).

Языковое оформление: лексика - использованы тематические слова и выражения - take pictures, photos, photography, post photos.

Грамматика - употреблены три времени - Present Simple, Present Continuous (при описании фото) и Past Simple, сравнительная степень (less expensive), превосходная степень (the most precious), пассивный залог (was taken), модальный глагол can.

Разнообразные грамматические структуры добавляют привлекательности ответу.

Подготовка к ОГЭ и ЕГЭ

Среднее общее образование

Линия УМК М. В. Вербицкой. Английский язык "Forward" (10-11) (баз.)

Линия УМК О. В. Афанасьевой, И. В. Михеевой, К. М. Барановой. "Rainbow English" (10-11) (баз.)

Разбираем ЕГЭ по английскому языку: устная часть

Разбираем устную часть экзамена с опытными учителями, выстраиваем рассуждение, выбираем оптимальные варианты ответа.

Джалолова Светлана Анатольевна , учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Победитель конкурсного отбора на соискание Гранта Москвы в сфере образования 2010г. Старший эксперт ГИА ЕГЭ по английскому языку. Победитель Всероссийской Олимпиады учителей английского языка «Профи-край» 2015 год. Почетная грамота Министерства образования РФ 2014 г., Грамота победителя конкурса лучших учителей РФ 2007г., Диплом победителя конкурса на соискание Гранта Москвы 2010 г.. Стаж работы - 23 года.

Недашковская Наталья Михайловна , Учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Победитель ПНПО 2007 г. Победитель конкурсного отбора на соискание Гранта Москвы в сфере образования 2010г. Эксперт ГИА ОГЭ по английскому языку. Проводила педагогическую экспертизу учебных изданий при РАО 2015-2016. Почетная грамота Министерства образования РФ 2013 г., Грамота победителя конкурса лучших учителей РФ 2007г., Диплом победителя конкурса на соискание Гранта Москвы 2010 г. Стаж работы - 35 лет.
Подвигина Марина Михайловна , Учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Победитель ПНПО 2008 г. Победитель конкурсного отбора на соискание Гранта Москвы в сфере образования 2010г. Старший эксперт ГИА ЕГЭ по английскому языку. Проводила педагогическую экспертизу учебных изданий при РАО 2015-2016. Почетная грамота Министерства образования РФ 2015 г., Грамота победителя конкурса лучших учителей РФ 2008г., Диплом победителя конкурса на соискание Гранта Москвы 2010 г. Стаж работы - 23 года.
Трофимова Елена Анатольевна , Учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Старший эксперт ГИА ЕГЭ по английскому языку. Почетная грамота Министерства образования РФ 2013 г. Стаж работы - 15 лет.

Задание 3. Описание фотографии

Task 3. These are photos from your photo album. Choose one photo to describe to your friend


You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). In your talk remember to speak about:

  • where and when the photo was taken
  • what/who is in the photo
  • what is happening
  • why you keep the photo in your album
  • why you decided to show the picture to your friend

You have to talk continuously, starting with: “I’ve chosen photo number …”

Рабочая программа к УМК Enjoy English (базовый уровень) для 10-11 классов . Доступно к просмотру и бесплатному скачиванию.

Методическая подсказка

Внимательно прочитайте задание и ознакомьтесь с представленным планом. На подготовку к этому заданию у вас есть 1 минута 30 секунд. На его выполнение (то есть описание фотографии) - 2 минуты. Выберите одну из предложенных для описания фотографий. При выборе руководствуйтесь не тем, какая фотография вам нравится, а тем, насколько вам знакома тема и лексика по ней, и насколько много всего вы можете описать в ней. На выбор не должно уйти больше трех секунд.

Важно! В предложенном плане не указаны вступление и заключение, но они должны обязательно присутствовать, так как вам предлагают сделать связное законченное описание фотографии, что само по себе предполагает наличие вступительной и заключительной частей.

Для вступления и заключения, также как и для ответов на первый, четвертый и пятый вопросы можно заранее заготовить несколько шаблонов, которые можно легко и быстро видоизменить в зависимости от фотографии. Таким образом, основную часть времени (около минуты из полутора), отведенного на подготовку, вы сможете потратить на описание самой фотографии, то есть того, кто и что находятся на фото (второй пункт плана) и что происходит на ней (третий пункт плана). Несколько советов:
1.Всегда легче рассказывать о знакомых людях, поэтому представьте, что на фотографии ваши знакомые или родственники, определите, какие между вами родственные связи, и дайте людям имена.
2. При описании самой фотографии будет целесообразно разделить ее на части и описывать сначала то, что находится на заднем плане (in the background), затем по сторонам (on the left /right side), постепенно перемещаясь к центру или переднему плану (in the centre of/in the foreground). Не забывайте, что если фотография сделана на улице, то всегда можно сказать несколько слов о погоде.
3. При описании людей, находящихся на фотографии, можно сказать о их возрасте и внешности, во что они одеты, какие эмоции испытывают.
4. Дальше мы описываем то, что происходит на фотографии. Для этого мы используем время Present Continuous. Иногда действий по какой-то причине на фото практически нет. Надо упомянуть об этом, объяснив причину. Достаточно назвать три действия.

Описание фотографии как таковой (то есть ответ на второй и третий пункты плана) должно занимать приблизительно половину всего времени, вторая половина должна включать в себя вступление и заключение и ответ на пункты 1, 4, и 5 плана.

Важно! Помните, что это не рассказ о том, что происходило в вашей жизни или в жизни ваших родственников/друзей в то время, когда была сделана фотография, а описание того, что происходит на фотографии.

Примерное выполнение задания 1

I"ve chosen photo number 1. (Вступление) You know, taking photos is my hobby, and I always take a lot of photos wherever I go. I keep the best photos in my family album. (Вопрос 1 плана) I took this photo last summer in the forest near our country house when we had a family reunion. (Вопрос 2 плана). In the photo you can see a group of children playing football (общая информация по картинке). The day is nice, it is sunny and not windy. In the background you can see a forest with tall trees and bushes and in the foreground there is green grass. There are some children in the centre of the picture - they are all my relatives. They are all quite young. The oldest girl is 6. She is my sister Olga. She is at the front of the group. And the youngest one is my nephew Nikolay who is just behind Olga. They are all wearing light clothes-T-shirts and shorts as it is very warm. They all look very happy and excited as they are playing together. They are running after a ball trying to kick it. And you can see that Nikolay is very concentrated as he is moving very fast to be the first to catch the ball. (Обратите внимание на то, что все описание идет в настоящих временах - Present Simple (для описания статики) и Present Continuous (для описания движения)! (Ответ на вопрос 4 плана) I keep this photo in my family album as it is very dear to me. It was actually a very memorable day when our big family got together and I could meet all my cousins and nephews and nieces and enjoy time together. (Ответ на вопрос 5 плана) I decided to show it to you as I"m proud of my family and happy that we get together from time to time and I wanted to share my emotions with you. Maybe next year you’ ll be happy to spend time together with us. (Заключение) This is all I wanted to tell you about this photo. I hope you liked it.

#ADVERTISING_INSERT#

Задание 4. Сравнение двух фотографий, выявление общего и различий.

Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:


  • give a brief description of the photos (action, location)
  • say what the pictures have in common
  • say in what way the pictures are different
  • say which of the professions presented in the pictures you’d prefer
  • explain why

You will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). You have to talk continuously.

При выполнении этого задания необходимо помнить следующее:

На подготовку к этому заданию отводится 1 минута 30 секунд, на его выполнение - 2 минуты.

Также как и в третьем задании (описание фотографии), при выполнении задания 4 необходимо сделать вступление и заключение прежде чем вы приступите непосредственно к ответу по плану. Вступление представляет из себя одно-два предложения по общей теме, раскрываемой на фотографиях (тему может подсказать четвертый пункт плана) и одно предложение, сообщающее о том, что вы сейчас будете делать. Если тема никак не формулируется, достаточно одного последнего предложения. В заключении, подводя итог сказанному, нужно опять вернуться к теме (одно-два предложения).

Отвечая на первый пункт плана, достаточно очень краткого описания каждой фотографии. Надо обязательно по каждый картинке сказать, что происходит и где. И можно добавить по одному предложению общего характера о том, что есть на первой и на второй фотографиях.

Когда мы раскрываемой второй и третий пункты плана, надо найти две общие черты и два различия. И общие черты и различия должны быть общего плана. Пункт номер 4 плана может помочь не только со вступлением, но и со значимыми общими чертами и различиями, т.к. они тоже связаны с основной тематикой фотографий.

При ответе на четвертый пункт плана достаточно перестроить порядок слов указанной в плане фразы I"d prefer the ...... (Profession) presented in the picture number....... Нельзя говорить I"d prefer the picture number.... , так как это не соответствует заданию. Нельзя говорить I"d prefer to be in the picture number...., так как это неверно по смыслу-мы не можем находиться на картинке. В пятом пункте плана надо 2-3 развернутыми предложениями обосновать свой выбор, сделанный перед этим (пункт 4).

Не забывайте, структурно задание 4 близко формату эссе, поэтому необходимо использовать линкеры (союзные слова) при перечислением общих черт и различий. Например, Firstly, /Secondly,..... Или To begin with, -Furthermore, (Moreover,....What is more....). In conclusion/To conclude.....-в заключении.

Перед перечислением общих черт, необходимо сказать, что вы сейчас будете говорить об общих чертах. Например, Both pictures have some features in common. Перед переходом к различиями об этом тоже необходимо упомянуть. Например, however, there are some differences.

При сравнении удачно будут звучать фразы или глаголы, выражающие предположения. Например, they could be designers. They must be in the office. They seem to be teenagers. They look like young employees. ......

Отличия не должны повторять общие черты. При приблизительном раскладе по времени вступление, ответ на первый и второй пункты плана не должны занимать больше одной минуты.

Примерное выполнение задания 4

(In modern society there is a great variety of different professions. People try to choose one according to their taste and abilities. And these two pictures show this. - эту часть вступления можно не говорить) Now I"d like to compare and contrast these two photographs. In the first picture there is a young teacher explaining something to the pupils in front of her. They all are in the classroom. In the second photo there are two people who look like designers studying what might be a project in their office. Both pictures have some similarities. Firstly, the most striking common feature is that both pictures show people engaged in doing jobs. Secondly, people are interested in what they are doing. They look quite concentrated on their work. Nevertheless, both photos have some differences. To begin with, in the first picture we can see the profession which presupposes working with people - the teacher is teaching pupils on her own, other people are not included in the process. Whereas in the second picture there is a profession which involves doing the job with co-workers. Moreover, in the first picture the classroom is practically empty except for a blackboard and some desks while the second picture depicts an office with a lot of furniture, models and whiteboards. I would prefer the profession presented in picture number one as I think it is a very challenging but rewarding job. Besides I love working with people, especially children and I have always been good at teaching my friends and my younger sister"s friends some things. (In conclusion, choosing the right profession which will suit you in all aspects is a very hard task and we must think a lot and ask for advice before we make the correct choice. – в случае нехватки времени эту предложение можно опустить) That is all I wanted to tell you.



Последние материалы раздела:

Изменение вида звездного неба в течение суток
Изменение вида звездного неба в течение суток

Тема урока «Изменение вида звездного неба в течение года». Цель урока: Изучить видимое годичное движение Солнца. Звёздное небо – великая книга...

Развитие критического мышления: технологии и методики
Развитие критического мышления: технологии и методики

Критическое мышление – это система суждений, способствующая анализу информации, ее собственной интерпретации, а также обоснованности...

Онлайн обучение профессии Программист 1С
Онлайн обучение профессии Программист 1С

В современном мире цифровых технологий профессия программиста остается одной из самых востребованных и перспективных. Особенно высок спрос на...